X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
ابوموسى اشعرى [1]
ابوموسى اشعرى :
اسم او عبدالله بن قيس بن سليم بن حضّار بن حرب بن عامر [2] و نام مادرش ظبيه دختر وهب از قبيله ى عكّ بوده است او در مدينه مسلمان شد و در آن جا نيز از دنيا رفت. عبدالله بن قيس به كنيه و اسم طايفه اش يعنى ابوموسى اشعرى معروف است. [3] از عبدالله بن بريده نقل شده است كه ابوموسى مردى كوتاه قامت، لاغر اندام و كوسه (يعنى مردى كه صورتش مو ندارد) بود. [4] او يمنى الاصل است كه به همراه اشعريان به مكه آمد و با سعيد بن عاص بن ـ اميه هم پيمان شد و سپس در مكه مسلمان شد و به حبشه هجرت كرد و وقتى پيامبر(صلى الله عليه وآله) در خيبر بود، با مهاجران به مدينه بازگشت. برخى گفته اند: او از مهاجرين به حبشه نبود و در ميان قريش هم پيمانى نداشت; لكن او در مكه ايمان آورد و پيش قومش برگشت و ماند تا او و عدّه اى از اشعرى ها نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمدند و ورودشان به مدينه با بازگشت مهاجران حبشه توأم شد و بدين جهت گفته شده ابوموسى با مهاجران حبشه آمد. [5]
سایر محورهای مقاله :
[1]. محقق : جواد نعمتی .
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 98 و 4 : 1762; أسد الغابه، ابن اثير 3 : 263; الاصابه، ابن حجر 4 : 181; جمهرة انساب العرب، ابن حزم : 397; الانساب، سمعانى : 176 و 266 و موسوعة طبقات الفقهاء، سبحانى 1 : 181.
[3]. جمهرة انساب العرب،ابن حزم :397 ; الانساب، سمعانى : 176 و 266; الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 980 و 4 : 1764 و موسوعة طبقات الفقهاء،سبحانى 1:181.
[4]. الاصابه، ابن حجر 4 : 181.
[5]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 4 : 1763; اسد الغابه، ابن اثير 3 : 264; الاصابه، ابن حجر 4:181; موسوعة طبقات الفقهاء، سبحانى 1 : 181 و شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد 13 : 313. ادامه مقاله در جلد سوم دایره المعارف صحابه
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.