X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
۱۳۵۶: تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان در مدارس شهرک خزانه تهران و تحصیلات دوره متوسطه در دبیرستان نمونه دولتی رشد تهران.
۱۳۶۸ : ادامه تحصیل در رشته مخابرات دانشگاه صنعتی شریف.
۱۳۷۱ : انصراف از دانشگاه و ورود به حوزه و تحصیل ادبیات عرب، عقاید، منطق، اصول فقه، فقه، تفسیر، فلسفه اسلامی، تکنولوژی آموزشی، تربیت اسلامی، فلسفه غرب، کلام اسلامی و تکمیل امتحانات کتبی و شفاهی پایه دهم.
۱۳۷۶ : شروع رسمی درس خارج (آیت الله تبریزی، بهجت، لاریجانی، مددی، تحریری، اعرافی) تا سال ۸۹٫
۱۳۷۶ : شروع تحصیل عرفان کلاسیک اسلامی(تا سال ۸۹).
۱۳۸۳ : تأسیس و مدیریت اولین مجموعه آموزشی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه در مدرسه معصومیه.
۱۳۸۶ : معاونت پژوهش مدرسه معصومیه. مسؤولیت بخش ممتازین واحد فرهیختگان دفتر رهبری. تأسیس و مدیریت گروه اخلاق و عرفان(پژوهشکده باقرالعلوم ع، سازمان تبلیغات اسلامی).
۱۳۹۰ : مشارکت در طراحی و تأسیس گروه حکمت و عرفان اسلامی(مؤسسه امام رضا ع) تحت اشراف استاد آیتالله سیدیدالله یزدانپناه حفظهاللهتعالی. تأسیس و مدیریت «مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی».
تدریس ادبیات عرب، اصول فقه، فقه، عقاید، منطق صوری و مادی، فلسفه، عرفان نظری، عرفان عملی، تفسیر، روش تحقیق، مباحث تربیت اسلامی، الهیات کاربردی، روش فهم عرفانی متون دینی، علم النفس در مقاطع مقدمات و سطح و سطوح عالی حوزه از سال ۱۳۷۶٫
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.