X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
نام
تجربه نگاری الگوی فعالیت مهدکودک «مادرکودک حسنات»
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
حدیثه اسفندیار
کلیات
ازاهداف مهم تربیت کودک، آمادهسازی او برای زندگی در اجتماع و تعقیب اهداف الهی جامعه است. کانون خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که کودک درآن پرورش مییابد و میآموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد. درمحیطهای اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزشها به فرزندان دخالت دارند و باافزایش سن کودک بهمرور از نقش خانواده کاسته و بر نقش این کانونها در الگودهی به شخصیت کودک افزوده میشود.
مهدکودک ها علاوه بر نگهداری کودکان در پرورش و تربیت آنان نیز مشارکت زیادی دارند. مهدکودک دورهی آموزش غیر رسمیای است که برای کودکان زیر هفت سال طراحی شده است. وظیفه مهم این مراکز آشنا کردن کودکان با هنجارها و ارزش های جامعه، آموختن رفتار اجتماعی و نیز آشکار کردن استعدادهای نهفته در آنان است، به طوری که در آینده با ورود به مراکز آموزشی و فرهنگی، این استعدادها هر چه بیشتر بارور شوند. همچنین مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی وظیفه آموزش فعالیت های پیش از دبستان و آماده کردن کودک برای ورود به دبستان را بر عهده دارند.
برهمین اساس، سالهای پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیینکنندهای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیری کودکان عمیقتر، سریعتر، و آسانتر انجام میشود. تواناییهای آنان در جنبههای مختلف رشد شکوفا میشود و پایه های اصلی شخصیت آنها شکل میگیرد. بنابراین توجه پژوهشگران و سیاستگذاران امر آموزش در سراسر جهان بیشتر معطوف به برنامهریزی برای فعالیتهای آموزشی و پرورشی این دوره از زندگی انسان است.
برهمیناساس نقش مهم مهدکودک در روند اجتماعی شدن کودکان، برهیچکس پوشیده نیست؛ این مراکز تربیتی و آموزشی در ایران هم، از زمان نه چندان دور، فعالیت خود را آغاز نموده اند و بسرعت گسترش یافته اند. اما ازآنجایی که روند شکلگیری مهدکودکها در ایران براساس الگوی غربی وارداتی (جدایی مادر و کودک) است، وبا فرهنگ ایرانی– اسلامی جامعه ایرانی هم خوانی ندارد، لزوم شکلگیری مهدکودکی که به همراهی و تعامل هرچه بیشتر مادر و کودک بیانجامد، بیش از پیش احساس میشد. مهدکودک «مادرکودک حسنات» باهدف تحقق این امر شکل گرفت. این پژوهش درصدد است تا با مطالعه توصیفی الگوی فعالیت مهدکودک «مادرکودک حسنات» این تجربه جدید وتازه را معرفی نماید وابعاد ونتایج ودستاوردهای آن را در معرض عموم قرار دهد.
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.