X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
ابوقيس صيفى [1]
ابوقيس صيفى بن اسلت انصارى يكى از افراد قبيله ى بنىوائل مى باشد. نام اصلى وى، عامر بن جشم بن وائل است وى از قبيله ى بنى وائل و از شاعران و سخنوران آنان بوده است. ابوقيس در نزد قبيله ى اوس در شعر و شجاعت مشهور بود [2] و هنگامى كه ميان قبايل اوس و خزرج جنگ به پا شد، وى رهبرى قبيله ى خود را به عهده گرفت. گويا در همين جنگ ها بود كه پسرش، قيس را از دست داد. [3] درباره ى زمان مسلمان شدن ابوقيس اختلاف است; ابن اثير در اسدالغابه مى نويسد: وى از مدينه فرار كرد و به مكه رفت و در آن جا ماند تا در زمان فتح مكه در سال هشتم هجرى اسلام آورد. [4]
هم چنين نقل شده است كه وى قبل از اسلام، خداپرست بود و ادعاى پيروى از انبيا را مى نمود و به سبب نزديكى با دانشمنـدان يهود، از ظهور پيامبر (صلى الله عليه وآله) آگـاهى يافته بـود. وى همه جا به دنبـال دين ابراهيـم مى گشت و حتى به شام سفر كرده بود [5] و همواره اقوامش را به پيروى از اسلام تشويق مى كرد و به ايشان مى گفت: در ايمان آوردن به اسلام پيشى بگيريد.
ادامه مقاله :
فرزند ابوقيس و ازدواج با زن پدر
n
[1]. محقق: راحله ضائفی .
[2]. تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر 24: 8ـ246 و اسد الغابة، ابن اثير 5 : 256.
[3]. الاغانى، ابوالفرج اصفهانى 15 : 161.
[4]. اسد الغابة، ابن اثير 5 : 256.
[5]. زندگانى محمد(صلى الله عليه وآله)، ابن هشام (ترجمه : رسولى) 1 : 171.ادامه مقاله در جلد سوم دایره المعارف صحابه
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.