X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
عبدالله بن عبدالله [1]
عبدالله بن عبدالله بن ابىّ بن سلول انصارى از قبيله ى بنى عوف بن خزرج است. سلول، زنى از قبيله ى خزاعه و مادر أبىّ بن مالك بوده است. اسمش حباب بود و رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نام او را عبدالله گذاشت. پدرش عبدالله بن أبىّ بن سلول و كنيه اش ابا حباب و رئيس منافقان بود. عبدالله در جنگ هاى بدر و احد و ساير جنگ ها همراه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) شركت داشت. [2] مادر عبدالله، خوله، دختر منذر بن حرام بن مالك بن نجار و از خاندان مغالة بود. عبدالله بن ابىّ پسر خاله ى ابوعامر راهب است. ابوعامر هم از كسانى است كه در آغاز از پيامبر(صلى الله عليه وآله) به نيكى ياد مى كرد و مى گفت مؤمن به ايشان است و به مردم وعده ى ظهور آن حضرت را مى داد و در دوره ى جاهلى نيز ادعاى خداشناسى داشت و لباس راهبان را پوشيده و راهب شده بود اما همين كه خداوند متعال پيامبر(صلى الله عليه وآله)را برانگيخت، حسد برد و سركشى كرد و بر كفر خود باقى ماند. او در جنگ بدر همراه مشركان بود و بر ضد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) قيام كرد و پيامبر(صلى الله عليه وآله) او را فاسق و تبهكار خواند و او را به اين لقب، ملقب ساخت. پيامبر(صلى الله عليه وآله) به عبدالله بن عبدالله بن ابىّ كه نامش حباب بود فرمودند: نامت عبدالله است كه حباب نام شيطان است. فرزندان عبدالله بن عبدالله بن ابىّ عبارت اند از: عباده، جليحه، خيثمه، خولىّ، امامه و نام مادران ايشان را ذكر نكرده اند. [3] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نویسنده:عبدالرضا عسکری
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 941.
[3]. الطبقات الكبرى، ابن سعد (ترجمه: مهدوى دامغانى) 4 : 55-454.
[4]. جهت توضیح بیشتر رک: جلد ششم دائره المعارف صحابه
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.