X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
عنوان طرح: سبک زندگی طلبه پیشرو
معرفی طرح:
طلبه از بدو ورود به حوزه با انبانی از سوالات حساس مواجه میشود. سوالاتی که به سبک زندگی او مربوط بوده، و در تعیین مسیر علمی، اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی او نقش بسزایی دارد. پس حرکت او تا رسیدن به پاسخی در خور، کند میشود و منتظر میماند تا چراغی بر سر راه او روشن شود. اما او برای بسیاری از سوالات خویش جوابی نمییابد و یا با پاسخهای متعارضی مواجه میشود که بر حیرت او میافزاید.این تحیرات پایههای او را سست کرده، نشاط تحصیل را از او میرباید. پس به این ترتیب اسیر روزمرگی شده، از جهاد علمی خویش باز میماند و نمیتواند در قامت رهبری جامعه قد علم کند و میراثدار انقلاب امام شود. آنگاه نه میداند وظیفه اجتماعی او چیست و نه میتواند از عهده وظایف فردی خویش برآید.این وضعیف فعلی خیل عظیمی از نیروهای حوزه است، که به راحتی حدر میروند. اما میتوان با تکیه بر سبک زندگی طلبه پیشرو این خطرات را رفع کرد و برای ساختن حوزهای پیشرو برنامهریزی کرد. در واقع سبک زندگی نوعی فقه مدیریت است برای زندگی شخصی طلبه و ارتقای رفتار فردی و اجتماعی او.به عبارت دیگر سبکزندگی طلبه، برنامهریزی و جدولبندی زندگی، فکر، اخلاق و عمل طلبه برای رسیدن به سطح رهبری فرهنگی جامعه است. و با تدوین آن میتوان به ترمیم و تعالی جایگاه روحانیت در ساختار کنونی جامعه کمک کرد و حوزه را در برابر آسیبهای احتمالی مصون نگهداشت.اهداف طرح: 1) اهداف اصلی و کلی:ارائه مجموعهای جامع و فراگیر از توصیهها، برنامهها، برای پوشش تمامی عرصههای زندگی طلبه. به گونهای که با عمل بدان بتواند به تعادلی همه جانبه در زندگی رسیده، با سامان دادن به جزئیات زندگی بر محور شخصیت علمی و عملی خویش، به بازدهی حداکثری در رهبری جامه برسد.2) اهداف فرعی و جزئی:امید است با ارائه سبکزندگیای نیرومند برای طلاب جوان بتوان در آینده شاهد حوزهای بالندهتر و شادابتر از قبل بود. و برخی آفات دامنگیر حوزه مانند «حوزهگریزی» و «دانشگاهزدگی» و ... را درمان کرد. و از طرف دیگر با ارائه راهکارهای تربیتی و توجه به زندگی خانوادگی طلبه، گام بزرگی در تربیت فرزندان طلاب برداریم تا به این صورت شاهد تقابلهای فرزندان روحانیون با حوزه نباشیم.اهميت، ضرورت و موارد كاربرد: شأن پیامبرگونه روحانیت، ایجاب میکند که رهبری فرهنگی، اجتماعی، دینی جامعه بر عهده او قرار گیرد. پس او باید برای رسیدن به این مقام در میان انبوهی از مشکلات، موانع، سؤالات و فشارها، ابعاد مختلفی را در وجود خویش نهادینه کند تا بتواند جانشین انبیاء الهی گردد. و این شدنی نیست، مگر آنکه او بتواند با برنامهای جامع اوقات خویش را به گونهای تنظیم کند که تمامی ابعاد خویش از جمله ابعاد فردی، عبادی، خانوادگی، علمی، تحقیقی، معیشتی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی، انقلابی و ... را به صورت یکسان پرورش دهد تا حیات او متعادل گردد.پیشینه تحقیق:اگرچه کتب اخلاقی و فقهی ما پر از توصیهها و سفارشات علمی و عملی گوناگون است، و اگرچه سیره هزار ساله علماء شیعه در مقابل ماست. اما باید گفت، نسبت آنچه وجود دارد با آنچه مطلوب ماست، عموم و خصوص من وجه است، زیرا آنچه را که ما به دنبال آنیم برنامهای جامع و سازوار و هماهنگ است، برنامهای که تمامی ابعاد زندگی طلبه را به صورت یکپارچه در بر گیرد و او را در همه ابعاد رشد دهد. طبیعتا آنچه تا کنون نگاشته شده میتواند کمک بزرگی به تدوین این سبک زندگی کند، و خیرمایه این کار گردد.منابع:1. قرآن کریم2. اصول کافی3. آداب المتعلمین4. الشواهد الربوبیه- صدر المتالهین5. تفسیر انسان به انسان ـ آیت الله جوادی آملی6. انسان کامل و کمال انسان - استاد علی مؤمنی7. جامعه در قرآن ـ آیت الله جوادی آملی8. اسفار ـ صدرالمتألهین9. تحف العقول ـ ابن شعبه حرانی10. بحارالانوار – علامه مجلسی11. معراج السعاده- مرحوم ملا احمد نراقی12. تفسیر المیزان ـ علامه طباطبایی13. تفسیر تسنیم ـ آیت الله جوادی آملی14. نهج البلاغه15. ....
مجری طرح:
حجت الاسلام سید امیرمعصوم قهستانی
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.