X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
تجربهنگاری مدارس مسجد محور( مسجد خاتم النبیاء(ع)) قم، شهرک پردیسان، مدرسه مسجد محور یاوران ولایت
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
امید نیک داد
چندسالی است که مدارسی با این هدف پیوند مسجد و تربیت اسلامی با توجه به خلا موجود در کشور شروع به فعالیت کردهاند»؛ این مدارس که به مدارس مسجد محور معروف شدهاند، دارای برنامههای اموزشی و شیوه و روش خاص خود هستند که در مساجد مستقر میشوند، مدیریت غالب این مدارس را یک فرد روحانی آشنا با مباحث تربیتی بر عهده دارد؛ تربیت اسلامی، سبک زندگی اسلامی، استعدادیابی، تربیت انقلابی و ... از برنامهها و اهداف این مراکز عنوان شده است.
در این پژوهش که با روش تجربه نگاری صورت میگیرد، یکی از این مساجد مورد تجربه نگاری واقع میشود تا از رهگذر این پژوهش مشخص شود که اساسا این مدارس دارای چه ویژگیهایی هستند؛ فرق این مدارس یا مدارس آموزش و پرورش چیست؟ این مراکز با چه دشواریها و چالشهایی در زمینه اجرای برنامههای خود مواجه هستند؛ روشهایی آموزشی آنها بر چه اساسی است؟ نحوه تعامل آنها با خانوادهها و سایر مراکز آموزشی چگونه است. این مراکز دارای چه مزیتهایی نسبت به سایر مراکز آموزشی هستند. در حقیقت این پژوهش درصد این پاسخ به این پرسش اصلی است که این ایده از کجا گرفته شده است، هدف اصلی آن چیست و این مراکز در این زمینه تا چه اندازه موفق بودهاند و در این مسیر با چه موانع، چالشها و مشکلاتی برخورد دارند و نحوه جذب و تعامل با خانوادهها در این زمینه چگونه است و در نهایت تجارب آنها در این زمینه چیست و آیا روش آنها را می توان به عنوان یک الگوی موفق و در نهایت به صورت یک متد علمی معرفی کرد.
در این پژوهش که به روش تحقیق کیفی صورت میگیرد، ابتدا این مدارس شناسایی میّ شود و بعد با آماده کردن پرسشنامه، مصاحبه با مجریان، متصدیان و همچنین والدین دانشاموزان، امام جماعت مسجد و.. گرفته میشود و در ادامه محتوای گرفته شده بعد از تجریه و تحلیل دادهها، جروجی کار که به صورت یه محتوای تجربهنگاری و یک مقاله علمی است منتشر میشود. از بین این مدارس برای نمونه اول به مدرسه مسجد محور یاوران ولایت که چندسالی است در شهر قم واقع در مسجد خاتمانبیاء شهرک پردیسان به فعالیت آموزشی مشغول است، انتخاب شده است. این اثر در 4 فصل آماده چاپ شده است:
فصل اول: کلیات و مفاهیم - فصل دوم: مدرسه مسجد محور یاوران ولایت قم - فصل سوم: نقاط قوت، نقاط ضعف، چالشها، فرصتها - فصل چهارم: گزارش نهایی
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.