X
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
دومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، با تمرکز بر موضوع «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) روز یکشنبه، اول تیرماه به صورت مجازی برگزار شد.
«نترسید و دعوت به سازش نکنید در حالی که شما برترید» 35 محمد «و آینده از آن متقین است» 49 هود
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | رضا طراوت
در یک ابتکار فکری و با هدف واکاوی عمیق و آیندهنگرانه ابعاد مختلف همبستگی ملی، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست مجازی «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث» را برگزار کرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش در جهان بینی اسلامی، نگرش و بینش خاصی نسبت به علم وکسب آن وجود دارد. کتاب "بینش علمی" طلیعه ای برای تبیین دیدگاه محتشم و فاخر اسلامی به پدیده «علم» و مقوله کسب دانش می باشد. هنوز هم چون گذشته هایی که برای ما روایت می شود، کسانی که خداوند به ایشان لطف کرده و طلبگی را روزی شان کرده است، علم را بدون هیچ شائبه و عنوان دیگری برای خود مطلوب می دانند و برای دانایی دینی تب و تابی دارند. این به خاطر آن نظام ارزشی است که می پذیرند و به خاطر ورود در محیطی است که محیط متفاوتی است. اینجا واقعا علم، مطلوب اول است و تا سنوات طولانی برای طلاب علوم دینی مدرک تحصیلی و اعتبار اجتماعی مطرح نیست، بلکه خود دانایی و باسواد شدن برای ایشان مطلوبيت جدی و اصالی دارد، طوری که طلبه برای آن زندگی خودش را سمت و سو و سامان می دهد، و برای پیشرفت علمی به قدر وسع خود جهاد میکند، هر جا که لازم باشد می رود تا مگر بتواند نتیجه ای در خور رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به دست بیاورد. همچنین می بینیم که طلبه ها کلی سؤال دارند، درباره این که چه باید بخوانند؟ چه طور باید بخوانند؟ و اینکه این کار را با چه چیزی انجام بدهند؟ متن درسی چه باشد؟ استاد چه کسی باشد؟ مدرسه بروند، مؤسسهای بروند یا نه؟ تا حدی این سؤالها جدی است که گاهی آرام و قرار را از طلبه میگیرد. نه نظام آموزشی حوزه، بلکه یک نظام ارزشی است که او را چنین بی قرار نموده است. این دغدغه ها نشانه های خوب و ارزشمندی هستند، منتها از کسی که صاحب این دغدغه های عزیز است میتوان پرسید چه تصویری از مطلوب خود و چه تصویری از راه های دستیابی به این مطلوب دارید؟ اگر تصویر درست نباشد مطمئنا چیزی را دنبال خواهیم کرد که مطلوب نیست یا از راه هایی خواهیم رفت که بهترین راه ها نیستند یا اصلا درست نیستند. نتیجه هم این می شود که محصولی که به دست میاید بیشتر مزاحم و وزر و وبال است. به همین جهت باید این نگاه ها (تصویر از مطلوب و راه) هم در فرهنگ ارزشمند حوزوی ارج و قربی داشته باشد و در زندگی طلبگی ما سهم خوبی از زمان را به خودش اختصاص بدهد تا ما برای اینکه به دیدگاه درستی در باب علم و راه های تحصیل علم دست پیدا بکنیم با بن بست مواجه نشویم. کتاب "بینش علمی" نوشته حجت الاسلام محمد رضا فلاح شیروانی، در قالب هفت قاعده، به تبیین و تشریح نگاه حوزوی به مقوله علم و دانش پرداخته است و پاسخ بسیاری از سوالات نسل جدید را در این کتاب ارزشمند گنجانده است. این کتاب ارزشمند توسط انتشارات باقرالعلوم علیه السلام در 80 صفحه به زیور تبع آراسته شده است.
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.